Logo Produkty Według kategorii Według okazji Według grupy odbiorców O nas Usługi Bezpłatne katalogi Blog FAQ Kontakt Kariera

Nadruk CMYK na kubkach reklamowych – co warto wiedzieć

Nadruk CMYK na kubkach reklamowych – co warto wiedzieć

 

Znakowanie kubków reklamowych za pomocą techniki nadruku, wykorzystującą barwy CMYK, daje bardzo duże możliwości. Jednak mimo na swoje szerokie zastosowanie, technologia ta i jej kolorystyka nie nadaje się do wykorzystania w każdej sytuacji. Nadruki wykonane wyłącznie paletą barw CMYK mają równie wiele ograniczeń. Należy je bardzo dokładnie poznać przed złożeniem zamówienia. Wpływają one bowiem znacząco na finalny wygląd nadruku na kubku.

 

Z naszego doświadczenia polecamy znacznie lepszą i bardziej efektywną metodę znakowania kubków reklamowych. Jest nią druk z wykorzystaniem dodatkowych kolorów ze wzornika Pantone. Innym rozwiązaniem może być wykonanie znakowania kubka reklamowego w technologii Art-Print (nadruk sublimacyjny), o której szerzej pisaliśmy w TYM artykule.

 

Nasycenie kolorów

Nadruki, które wykorzystują technikę i kolorystykę CMYK, charakteryzują się przede wszystkim mniejszym nasyceniem barw. W pewnych przypadkach może także wystąpić zjawisko zbliżania się barw do odcieni szarości. Na zdjęciu po lewej widać nadruk wykonany techniką CMYK – kolory są mało żywe i nieco „poszarzałe”. Na zdjęciu po prawej – nadruk wykorzystujący 6 kolorów ze wzornika Pantone. Kolory są znacznie bardziej nasycone.

img_previewimg_preview

Odwzorowanie kolorów

Nadruków CMYK nie powinno się stosować w przypadku projektów, w których wymagane jest bardzo dokładne odzwierciedlenie kolorów. Wynika to z natury tej techniki. Szczególnie duże zniekształcenia w barwach po nadrukowaniu projektu są widoczne dla czerwieni i zieleni. Po lewej nadruk CMYK – ten odcień koloru zielonego nie wygląda dobrze. Po prawej nadruk z wykorzystaniem dodatkowej farby z palety Pantone.

img_previewimg_preview

Nadruk techniką CMYK na ciemnych kubkach

Ogromne znaczenie dla finalnego wyglądu nadruku techniką CMYK na kubku ma kolor jego powierzchni. Nadruki CMYK znacznie lepiej wyglądają wykonane na jasnych, a najlepiej na białych kubkach. Ciemne szkliwa, czyli np. czarne, granatowe, ciemnoczerwone lub ciemnozielone kubki, mają negatywny wpływ na finalną jakość uzyskanych kolorów. Szczególnie źle wyglądają jasne kolory nadrukowane techniką CMYK na ciemnych szkliwach. Po lewej nadruk na czarnym kubku. Po prawej – na białym.

img_previewimg_preview

Widoczność rastrów

Na kubkach, na których wykorzystano nadruk CMYK, dobrze widoczne są charakterystyczne rastry. Są to drobne, widoczne z bliska elementy, z których składa się cały nadruk. Są one szczególnie mocno widoczne na dużych i jednorodnych powierzchniach. W zależności, czy chcemy taki efekt osiągnąć, czy nie, jest to zaleta lub wada techniki CMYK. Poniższe zdjęcia pokazują, o co tak naprawdę tu chodzi.

img_previewimg_preview

Gorsza jakość tekstów

Nadrukowane techniką CMYK napisy są znacznie gorszej jakości, niż napisy wykonane według wzornika Pantone. Dzieje się tak, ponieważ poszczególne rastry tworzą na wszystkich literach charakterystyczną poszarpaną krawędź. Z tego powodu nie poleca się stosowania techniki CMYK do drukowania jakichkolwiek tekstów na kubkach reklamowych. Dla uzyskania dobrego efektu rekomendujemy zastosowanie druku z wykorzystaniem palety kolorów Pantone. Zdjęcia poniżej pokazują z bliska napisy, które wykonane są techniką CMYK.

img_previewimg_preview

Nadruk CMYK – co lepiej wybrać: kalkomania ceramiczna, czy kalkomania organiczna (Xpression)

Jeśli mamy do czynienia z projektami, w których pojawia się duża ilość intensywnych i żywych kolorów (w szczególności zieleni, fioletów, różów i czerwieni) rekomendujemy wykorzystanie kalkomanii organicznej. Przy zastosowaniu tej techniki wszystkie wybrane barwy zostaną lepiej odwzorowane. Kalkomania ceramiczna jest z kolei lepszym wyborem dla kubków reklamowych, które będą intensywnie eksploatowane w zmywarkach. Farby, jakie są stosowane w kalkomanii ceramicznej są znacznie bardziej odporne na wysokie temperatury oraz środki czyszczące, które są stosowane w tych urządzeniach. Więcej na temat obu tych technik pisaliśmy TUTAJ. Po lewej – kalkomania ceramiczna. Po prawej – kalkomania organiczna.

img_previewimg_preview

Różnice kolorystyczne w ramach tego samego projektu

img_previewimg_previewSpecyfika techniki nadruku CMYK powoduje, że możliwe są odstępstwa kolorystyczne w ramach tego samego projektu. W przypadku dużych nakładów nadruku na kubkach reklamowych mogą pojawić się nieznaczne, ale widoczne różnice w kolorach na poszczególnych egzemplarzach. Odstępstwa kolorystyczne mogą także wystąpić przy ponawianiu zamówień z tym samym projektem, jednak w późniejszym czasie. Po lewej zdjęcie dwóch najbardziej odbiegających od siebie kolorystycznie kubków. Kubki na zdjęciu pochodzą z tego samego zlecenia i tej samej partii produkcyjnej. Po prawej zdjęcie przedstawiające różnice kolorystyczne pomiędzy kubkami, pochodzącymi z różnych partii produkcyjnych (ponowienie zamówienia). Oba kubki wyprodukowane zostały na podstawie tego samego projektu i tej samej kliszy.

Udostępnij:

Opublikowano 21 April, 2023

Pozostałe aktualności
Blog

21 April, 2023

Nadruk CMYK na kubkach reklamowych – co warto wiedzieć

Czytaj mdi-arrow-right
Blog

4 November, 2022

Kubek reklamowy z logo – czy to dobra forma marketingu?

Czytaj mdi-arrow-right
Blog

17 October, 2022

Kubek z nadrukiem – na jakie okazje nadaje się najlepiej?

Czytaj mdi-arrow-right

Proponowane produkty:

{{item.name}}

{{item.calculated | toCurrency}}PLN
Zobacz produkt